Medi Social: Quarta classe;
Des de la visió del medi natural i Social, reflexiona sobre els valors ètics de l'educació:
Medi Natural: Segona classe
Connectar la conferència amb l'assignatura dels insecte pal
Des de la visió del medi natural i Social, reflexiona sobre els valors ètics de l'educació:
Medi Natural: Segona classe
Connectar la conferència amb l'assignatura dels insecte pal
11/11/2011 - Conferència de Rosa Maria Tarín:
Malgrat sigui lamentable, la famosa festa major de la UAB, que atrau a centenars de persones, ha donat peu a fer la presentació de la conferència i l’entrada al tema central de la xerrada
“L’escola bressol i l’educació per a la sostenibilitat, un amor a primera vista? ”
Mitjançant aquesta estratègia metodològica, ens han fet partícips de manera indirecte, a través de la reflexió.
“Encara recordo aquella olor a vi ranci, just al baixar del autobús intern de la facultat, al peu de la meva facultat de Ciències de l’Educació.
Era el meu primer any a la universitat, i veia una capa d’ampolles de plàstic i tetra brik’s per tot arreu, gots escampats a una banda i altra, i brossa diversa que cobria la gespa verda del campus.
Encara, a hores d’ara, sóc capaç d’evocar aquella veu, (la de la consciencia), que apareix sempre que ets incapaç t’articulà paraula, i que et serveix, malgrat la redundància, per prendre consciencia del lamentable panorama que m’anava trobant, a mida que anava avançant per arribar a l’aula corresponent.
“¡Madre mía! ¡Qué cantidad de basura[1] hay! Y todos los que han hecho esto,¿ serán futuros maestros i/o educadores? ¿Con que ejemplo predicaremos si nosotros mismos no somos capaces de ejercer correctamente? ¿Qué valores vamos a transmitir, si nosotros no los tenemos enraizados, y mucho menos los ejercemos?
Així doncs, em de començar a escolta la veu que he dit anteriorment; la de la consciencia
Al llarg de la nostra vida, ens ensenyen a conviure en societat, i poc a poc anar desenvolupant i fomentant la consciencia moral. Actualment es promou, tant a escoles verdes com instituts, programes i plans educatius, per treballar la sostenibillitat, diversitat de cultures,... (entre d’altres).
Penso que aquest fet, en gran part, pot ser degut a l’alta taxa d’ immigració que hem patit en els darrers anys.
La nostra història, porta una motxilla carregada amb un pes de 40 anys de dictadura franquista i un rastre de xenofòbia i masclisme, que encara avui en dia, trobem pinzellades d’aquests característiques en gent del nostre entorn.
No obstant, gracies a la finalització d’aquella dictadura es van crear unes lleis (constitució Espanyola-1978) i la declaració dels Drets humans on recull que tota persona té dret a rebre una educació
Actualment, a les escoles, patim una gran i amplia diversitat cultural[2] , Aquesta, és una situació real i vigent ja que al residir al Estat Espanyol els empara la lleis del país on diu que, tots els infants menors de 16 anys, han d’estar escolaritzats
Aquest fet, a implicat que a les escoles, s’hagi de donar un gir, i vagi més enllà d’una educació teòrica i disciplinar, carregada de continguts i conceptes, per tal promoure de manera transversal, una educació en valors tenint present els processos de modelització per tal de denotar finalment la tolerància, l’empaita, els costums, la igualtat entre iguals,...
vivim en una societat emmascarada, que guarda una aparença encara que rau buida; construïm sobre aire, ja que els valors no estan arrelats; Sabem la norma i la manera en que tenim que actuar; Ara ens falta fer un pas més enllà i prendre consciencia del perquè és necessari actuar així (saber fer, saber ser i saber estar).
D’aquesta manera, deixarem l’egoisme a un costat per donar cabuda, al benestar de la societat, que alhora garantitzarà el benestar social. Així doncs, tal i com ens diu al capítol 2: “Quins són els fonaments per una educació en valors ètics”[3], és necessari que des de ben petits, a les escoles bressol es comencin a treballar uns valors estables i ferms de responsabilitat i respecte per un mateix i per els demés, a tenir cura del seu entorn,... per tal de poder fomentar una educació de caire socio-critic sota un projecte nou: L’educació per la sostenibilitat[4] (promoguda tant en l’ àmbit escolar, com en el familiar)
Però... com aconseguir aquest propòsit, després de veure com creixen els futurs educadors/mestres?
Tot això, evidentment no és fàcil, però no em d’oblidar, que es tracta d’una tasca cíclica, que rau a les nostres mans i té de complicat, el mateix que de facilitat; predicar amb l’exemple als més petits, amb el condicionant de ser conscient i apreciar els valors en els que ens basem.
D’aquesta manera, serà més fàcil que els infants creixin ja sota uns valors propis i realment acomodats en base a una intel·ligència ecològica i promoure així, uns aprenentatges significatius, que perduraran tant en ells mateixos com en els seus propis fills.
Actualment, i degut a la crisi econòmica per la que a travessa la societat, s’ha promogut força el reciclatge, com a mida d’estalvi. A través d’aquesta desavinença, hem d’extreure el màxim profit. A més a més, gracies a la iniciativa ciutadana pel medi ambient, podem aprofitar per treballar altres àrees del medi ambient i desenvolupar uns valors ètics
http://elartederreciclar.blogspot.com/
En els quatre darrers anys, he dedicat tots els matins a formar-me com a docent d’infantil (d’una franges d’edat compresa entre: els 0-3,-CFGS Infantil- i 3-6anys,-Grau D’educació Infantil-. ) i en dos centres educatius m’han insistit en la importància de treballar amb nens petits, temes tranversals als estrictament curriculars, per comença a treballar aquells valors desitjats, i òptims per viure en la nostre societat, a través del contacte amb el propi entorn i el medi natural que els envolta.
Durant el cicle d’educació infantil varem fer alguna que altre sortida per veure el ventall metodologics que es feien servir en diversos centres; concretament l’escola de Freient, va ser una de les que més va cridar la meva atenció. A més a més en aquest centre educatiu, a l’aula d’infantil disposaven d’una incubadora per cuidar els futurs pollets que naixerien els quals requeriran aliments, higiene, estima,... arrel d’això, es important que la figura adulta desperti en l’ infant l’afan de saber més coses,de sentir-se motivat i superar nous reptes en el seu saber s’aniran preguntant
Amb aquest recurs es pretén doncs introduir a la vegada un seguit de valors ètics,com la cura i respecte cap als altres essers vius i les connotacions negatives que pot tenir si no cuidem els essers que ens envolten, que viuen, conjuntament amb nosaltres, en el mateix medi natural formant un ecosistema.
Malgrat això, i arrelat a la primera part del text, penso que per una vegada, l’ utopia es troba únicament a les nostres mans;
Som els adults qui hem de donar un gir més enllà, procurant instaura un educació ferma, on els nens siguin partícips de les investigacions (no com antigament, en que l’educació es basava en omplir de coneixements sense raonar els perques ni entendre la lliçó).
Som els adults qui hem de donar un gir més enllà, procurant instaura un educació ferma, on els nens siguin partícips de les investigacions (no com antigament, en que l’educació es basava en omplir de coneixements sense raonar els perques ni entendre la lliçó).
De tal manera, si aprofundim en el currículum d’educació infantil, veiem que és necessari establir uns fonaments (capacitats per tirar endavant, sent de caire interdisciplinari però amb caràcter integrador).
Al acomodar i assolir dites capacitats serà necessari que ens proposem els proposit, els objectius que volem aconseguir per concloure finalment en treballar els continguts (àrees) (enteses com la concreció definitiva per veure com assolim els objectius marcats
Aixi que,… si tots volem, podem!
[1] Paraula col·loquial usada en l’argot, especialment juvenil: merda
[2] Degut a la situació dels seu país d’origen, aquestes cultures acostumen a tenir un elevat nombre de fills, que al arribar a Espanya acudeixen a l’escola (especialment de caràcter públic degut als pocs recursos econòmics dels que disposen).
[3] La veu de l’altre. Reflexions per educar en Valors ètics. De Melich, J.C Palou i J. Poch.C 2000 Barcelona ICE UAB. Pàg. 33 i 34
[4] és un concepte econòmic, social i ecològic complex entorn de les relacions entre les societats i el medi ambient






No hay comentarios:
Publicar un comentario